Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri -3 0 Beğendim Spam Favorilerime Ekle Değerlendir

Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri -3

B3 39 Doğal afetler sırasında evinde yapılması gerekenleri yetişkinler eşliğinde uygulayarak gösterir. 

  • “Su, rüzgar, toprak “ Taş kağıt makas

Su: Sel ve tsunami – Rüzgar: Hortum – Toprak: Deprem ve volkan

Kurallar: Su rüzgarı yener, rüzgar toprağı yener, toprak suyu yener.

  • Doğal afet fotoları – kelimelerin eşleştirilmesi ( çığ, sel, deprem, yangın, hortum, tsunami, yıldırım, susuzluk, volkan, meteor)
  • Öğrenciler minderin/sıranın üzerinde ayakta öğretmen herkesin bir apartman olmasını ister ve her çocuğa nasıl bir apartman olduğunu sorar. Kaç katlı, camları büyük mü, ne renk boyanmış vb. Öğretmen sırayı hafifçe sağa sola çevirir. Hiçbir çocuğun zarar görmemesine dikkat eder. Daha hızlı çevirseydim bu apartmanlara ne olurdu, diye sorar. Çocuklardan düşmemek için çözüm önerileri alır. Deprem hakkında neler bildiklerini öğrenir. Çeşitli boyutlardaki kutulardan bütün sınıfın kullanacağı bir bina yapmaları istenir. Her çocuk kiminle nerede kalacağını konuşur. Herkes yaşadığı yeri anlatırken öğretmen dolabınız var mı, çekmeceli mi, duvarda resim asılı mı, vazonuz nerede duruyor, oyuncaklar nerede, televizyon nerede, ayaklı lamba var mı vb. sorular sorar. Binanın ve içinin resmi de yapılabilir.

Öğretmen, bir sabah bütün herkes evin dışındayken deprem olduğunu binanın çok sallandığını ama sağlam olduğu için görünür bir hasarın olmadığını söyler. Binayı sallar. Çocuklardan hayali evlerine girip kırılan dökülen bir eşyanın olup olmadığı konuşulur, bir önceki sorular tekrarlanır. Nasıl yerleştirseydik böyle olmazdı konuşulur, listelenir.

Öğretmen binayı yeniden sallar ve yüksek sesle “deprem oluyor” uyarısını yapar ve sınıfın uygun bir yerinde yaşam üçgeni-cenin pozisyonu alır. Çocukların neler yaptığı sorulur, deneyerek doğruyu bulmaları sağlanır.

Deprem geçti ama yeniden olabilir o yüzden bu geceyi dışarıda geçireceğiz, dışarı çıkarken yanınıza üç şey alabilirsiniz. Eşyalara karar verilir. Deprem çantası sınıfın ortasına konur. İçinden çıkan eşyalarla kendi seçtikleri karşılaştırılır. (Deprem çantası: el feneri, pilli radyo ve yedek pil, konserve yiyecekler ve açacağı, düdük, bant, sargı bezi, düzenli kullanılan ilaçlar, ip, sevdiklerinizin resimleri, yedek kıyafet)( Alevcan, Drama uygulamaları, Ya-Pa, 2005. – www.ahder.org - www.neok12.com-www.fema.gov, Mart 2011)

Deprem dedektifi anketi aile ile doldurulur.

Evinizdeki acil çıkışlar nerede?

Televizyon sabitlenmiş mi?

Duvar asılı nesneler sabitlenmiş mi?

Dolaplar duvara monteli mi?

Vazo gibi küçük cisimler yere yakın mı?

Çekmeceler kilitli mi?

Lambalar tavana sabitlenmiş mi?

Ağır eşyalar duvara ya da yere sabitlenmiş mi?

Yaşadığınız şehirde deprem olma riski ne?

Deprem çantanız var mı?

  • Nerede ne yapmalı? Tablosu/posteri/afişi oluşturulur.

Evdeyim – Parktayım – Okuldayım – Asansördeyim - Marketteyim

En güvenli yer neresi?

Önemli telefonlar; annemin iş numarası, babamın cep numarası vb.

Ne yapacağım?

  • Engelli insanların afet durumunda nasıl hareket edecekleri tartışılır. Kör, sağır, dilsiz rolleri yapılarak evdeki durumlar canlandırılır. Ya da sınıfta bazı kişilerin gözleri bağlanır, bazılarının kulakları kapatılır ya da duyamayacakları şekilde kulaklıkla müzik dinletilir, kimi hiç konuşamayandır, kiminin bedensel engeli vardır. Öğretmenin vereceği sinyalle – tef/düdük deprem anı yansılanır.

B3. 40  Harita ve küre üzerindeki su ve kara alanlarını ayırt eder.

  • Karada denizde oyunu: Sınıfın bir köşesi kara(kahverengi)  başka bir köşesi deniz (mavi) olarak belirlenir. Öğretmenin havada ya da denizde komutuyla öğrenciler söylenen yere geçerler. Şaşıran yanar.
  • Şişenin içinde bir kağıt, ne olduğu sorulur, boyanmamış dünya haritası çıkar (karaların çizili olduğu). Dünyada su mu fazla kara mı tartışılır. Kıtaların ve okyanuslar haritaya yazılır. Harita boyanır. Üçerli gruplar oluşturulacak şeklide kıta ve okyanus isimleri küçük kağıtlara yazılır. Her çocuk seçtiği kağıttaki arkadaşını bulur ve onunla grup olur. Hazır bir harita üzerinde ya da yere çizilecek dünya haritası üzerinde kıta isimleri ve okyanus isimleri gruplarca eşleştirilir. Kıtaların büyük bir yapbozun parçaları gibi birleştiğinde dünyadaki bütün karaları oluşturduğu bilgisi verilir ve her kıtanın neye benzediği üzerine yaratıcı fikirler üretilir. Meyve sepeti oyunu karalar/denizlere dönüştürebilir.
  • Beyaz balonlar oyun hamurlarıyla(mavi-kahverengi-yeşil)/keçeli kalemle  karalar ve denizler -dünyaya benzetilir.

B.2.21.Çeşitli ortamlarda başkalarıyla iletişim kurarken hangi duyu organlarından yararlandığını açıklar.

  • Duyu organları zarı oluşturulur. Her yüzünde bir duyu organı resmi ve işlevi, örn; göz görmek için, kulak duymak için vb. zarın altıncı yüzünde yeniden dene/bir daha at yazar. Öğrenciler sırayla atıp o duyu organını kullandıkları bir cümle kurarlar. Örn; bugün sabah kahvaltıda süt içerken tadını dilimle aldım. İkinci bir zar hazırlanır, bu zarın her yüzüne farklı bir mekan/kişi yazılır (annemle mutfakta, babamla salonda, arkadaşımla tartışırken vb) iki zar aynı anda atılıp gelen başlıkla doğaçlanır. (annemle mutfakta – ellerimle dokunurum; iki çocuk mutfakta geçen ve dokunmanın özellikle -sözel/bedensel- vurgulandığı bir doğaçlama-yemek hazırlama anı vb- yapar)
  • Okulun bölümleri tablosu ve her bölüm için ipuçları hazırlanır. (Bahçe: 1. Gülen çocuklar duyuyorum. 2. Oturma bankları görüyorum. 3. Çimene dokunuyorum; Müzik: 1.Piyano görüyorum. 2. Tefe dokunuyorum. 3. Şarkı söyleyen çocukları duyuyorum; Resim: 1. Duvarda resimler görüyorum. 2. Boya kokusu alıyorum. 3. Çamura dokunuyorum; Spor salonu: 1. Koşan çocukları görüyorum. 2. Topa dokunuyorum 3. Koşarken ayakkabımdan çıkan sesi duyuyorum; Yemekhane:1. Yemek kokusu alıyorum. 2. Masalar görüyorum 3. Çatal-kaşık sesi duyuyorum; Sınıf: 1. Öğretmenin konuşmasını duyuyorum. 2. Yazan çocuklar görüyorum 3. Silgiye dokunuyorum.) ipuçları mekanlarla eşleştirilir. Yeni bir cümle kendilerinin eklemesi istenir. (www.atozteacherstuff.com - www.eduplace.com, Mart 2011)

BAHÇE

MÜZİK ODASI

RESİM ODASI

SPOR SALONU

YEMEKHANE

SINIF

B.2.22.Duygularını kontrol ederek uygun biçimde ifade eder.

  • Öğretmen duygu gezegenlerine gideceklerini söyler. Her gezegenin tek bir kuralı vardır. Gezegenin adı neyse öyle davranılmalıdır. Küçük gruplar halinde bedenleriyle uzay gemileri oluşturmalarını ister. Geri sayımla birlikte gösterdiği karttaki duygunun halinde öğrenciler etrafta dolaşırlar, öğretmen ne oldu da böyle hissediyorsun sorusunu öğrencilere sorar. Örn; kafası karışıklar gezegeni, hangi meyveyi yiyeceğime karar veremedim kafam karışık, işlerini hangi sırayla yapacağımı bilmiyorum kafam karışık vb. Öğretmen bazı gezegenlerde o gezegenin duygusuyla öğrencilere hoş geldiniz der ve ilk olay örneğini verir. Çocuklardan nasıl çözmesi konusunda yardım da alabilir. Öğretmen kimi gezegenlerde de duygusunu kontrol edemeyeni biri için yardım arayan kişiyi oynayabilir, bu durumda o duygu için hayali bir öykü yaratabilir. Örn; hoş geldiniz , tam zamanında geldiniz, gezegenimizin kralının kızı çok öfkeli öyle ki kırmadığı dökmediği şey kalmadı vb.

Duygular: Kafası karışık, reddedilmiş, kuşkucu, umursamaz, üzgün, gergin, şaşkın, kızgın, kıskanç, kaybetmiş, öfkeli vb.  (resimleri kartlara yapılabilir)

Çok kızgınsam……….

Üzgünsem …… vb cümle tamamlama çalışması yaptırılır.

B.1.19.Evi ve ailesiyle ilgili duygu ve düşüncelerini özgün bir biçimde ifade eder.

  • Her öğrenci için özel hazırlanmış bir kutu, her kutunun içinde öğrenciye -karşı duyguların öğretmence- yazılmış bir kart, paketlenmiş bir yapıştırma/şekerleme, birlikte çekilmiş bir fotoğraf vb eşyalar konur. Kutuların üstünde her birinin kendi adı vardır. Ya da sınıfa postacı kılığında biri de getirebilir. Kutuların açılmasından sonra duygu ve düşünceler paylaşılır. Kendilerini özel hissedip hissetmedikleri vurgulanır. Ailesindeki biri için duygularını özel bir şekilde göstermek neler yapılabileceği paylaşılır.
  • Artık materyallerden evi/odası için “home sweet home – benim güzel evim/odam” tablosu hazırlanır.

 B.1.20.Ailesindeki liderin/liderlerin ailedeki rolünü fark eder.

  • Hareketi kim başlattı oyunu: Grup daire olur. Biri ebe olarak dışarı çıkar. Kalanlar arasında biri lider olur. El çırpma, ayağını yere vurma gibi bir hareketi başlatır herkes liderin yaptığını yapar. Lider ebeye fark ettirmeden hareketi değiştirir, grup üyelerinin görevi ebe görmeden liderin hareketlerini tekrarlamaktır. Ebenin göreviyse hareketi kimin değiştirdiğini bulmaktır.  Oyun sonunda ebe lideri hangi hareketiyle buldu, ne olsaydı oyun zorlaşırdı/kolaylaşırdı-grup birlikte çalışırsa, lider hareketleri birden değiştirmezse, zor hareketler yapmazsa vb- iyi bir liderin grubuyla birlikte var olduğu vurgusunun yapılması.

Tümden gelimle cumhurbaşkanı – başbakan – vali – kaymakam – belediye başkanı – muhtar bu kişilerin kime ve neye liderlik ettikleri paylaşılır. En küçük birim ailede liderin kim olduğu sorusu yanıtlanır. Hangi sözü ya da davranışıyla anladığı yanıtlanır, canlandırılır.

Ben ailemin lideri olsaydım….., cümlesi tamamlanır.

Görüntülenme Sayısı: hesaplanıyor...